Inspiration från "the web"

Christina Löfving diskuterar i kapitlet 5 (Löfving, 2011) sociala medier. Hon nämner Facebook, Twitter, sedan även Geocatching och Alternate Reality Games. Är Geocatching eller Wikipedia sociala medier?

Löfving presenterar de olika medierna med en kortare eller en längre beskrivning. Vi kan väl diskutera om de borde finnas i den gruppen fast det kan beror på hur vi uppfattar detta. Hon ger även exempel på hur lärare och eleverna kan använda dem i undervisningen. Jag måste erkänna att Wikipedia är öppet hos mig rätt ofta. Det är faktiskt mycket snabbare att googla något än att försöka hitta informationer i böcker. Dessutom är Wikipedia en pålitlig informationskälla för det mesta. En annan fördel med sidan är mångspråkighet. Den funktion ger oss möjlighet att söka efter information i ett språk som vi känner oss mest flytande med och sedan ha den presenterat i ett språk som vi ska använda. Hur enkelt som helst att använda men lika enkelt att missa (Lövfing, 2011). En annan sak jag saknar är sidor såsom DeviantArt eller Pinterest. Den första inriktar sig mot artister och konstälskare som vill njuta av andras konstverk och dela egna. Den andra är en perfekt sida för att samla allt på ett ställe.

Det spelar dock ingen roll vilka sidor vi nämner eller inte. Det viktiga är att vi som pedagoger kan hjälpa barnen hitta rätt media. Kan vi det?

Referenslitteratur

Löfving, C. (2011) Digitala verktyg och sociala medier i undervisningen – så skapar vi en relevant skola utifrån Lgr.11. Stockholm: Liber

Annonser

6 reaktioner på ”Inspiration från "the web"

  1. Respons på ditt inlägg angående Löfvings bok och dina egna tankar!

    Känns otroligt intressant att läsa ditt inlägg. Som Löfving skrev ”Internet är en guldgruva”. Att låta eleverna söka/styra fritt kan vara medfört risker som pedagogen känner sig osäker o otrygg i. Därför är det viktigt att kunna eller känna till vilka forum, sociala medier vi kan jobba vidare med. Har bildämnet i skolan och vi har jobbat mycket hur medier idag manipulera och redigera bilder.
    Via http://www.burkar.nu (Annas länkburkar) finns det massor av bild länkar som man kan jobba vidare med och utvecklas som konstnär. Där lärde jag eleverna att bla. måla Manga, pysseltips och konstnärsbilder mm.

    Mvh Peo M

    1. Vad bra! Vi kan inte undvika att använda medier i skolan. Det är vår verklighet just nu. Dessutom behöver man inte kunna och veta allt på en gång. Det går lika bra att lära sig tillsammans med eleverna. Problemet är att visa är så rädda att de hellre gör ingenting.

      1. Ja det känns lite som våra olika satsningar rinner ut i sanden så som ITiS och PIM. Hylén var inne på det i sin bok!!!! Min erfarenhet att vara ute i verksamheten är att mina kollegor tycker dessa satsningar är ”måsten” och något ”tvång” som de inte är så intresserade av!!! Sen har vi vissa eldsjälar som brinner och gör en massa via datorerna!!!
        Eleverna tycker om att jobbar med datorerna och de är duktiga på skapa, hitta o är väldigt kreativa.
        De är superstolta att stå sen o redovisa sitt arbete via storbildprojektorn/whiteboarden och det blir ett mer ”flow” i deras berättande. De får snabb respons av lyssnarna/åhörarna och bra feedback och man kan backa tillbaka för att se en bild/stycke igen!!!

        Har även haft datorn andra sammanhang på fritids!!! Karaoke show där barnen fått säga till i förväg vad det vill framföra och jag sen har gått ut på nätet via youtube (karaokeversioner med text). Ett trevligt stående tema under alla lov (oftast under regndagar i matsalen ca 60-70 barnifrån 4st olika avdelningar)

        Mvh Peo

  2. Jag hör ofta att barnen får inte använda datorer på fritids för att detta kan de göra hemma. Genom att låta dem spela i skolan kan vi lära oss mer om barnens lek och kunskaper samt ha koll om inget dåligt händer. Inte alla är medvetna om faror online.

    1. På våra fritidshem är det 4 avdelningar som samsas om datasalen efter kl 15( innan mellis är vi ute eller har de inte slutat skolan). Oftast har man stående aktivitet att de äldre går till datasalen minst 1-2 ggr per vecka och 1-2 ggr i veckan till Gymnastiksalen och hittar på aktiviteter. Då har det mest varit att få spela spel som ligger knutna till olika hemsidor så som svt.se, spelo.com (där för man vara med och kolla så det är tillåtna spel, ej för blodigt eller med massa skjut och vapen osv) mfl. Vi satsar sen med olika aktiviteter via loven!!

  3. Det är viktigt att datorerna har sin naturliga plats på fritids. Som fritidspedagog arbetar jag mycket med att stödja barnen i utvecklingen av social kompetens och kommunikationsmöjligheter. Nätet är ju en ”social arena” där många barn tillbringa en stor del av sin tid. Vi vuxna behövs för att kunna bemöta barnen utifrån den verklighet de möter. Så långt det går behöver vi stötta barnen på ett sätt så att de skaffar sig verktyg för att hantera faror on-line.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s