Häxor på nätet

Med ny teknologi kommer mer effektiv och snabbare kommunikation. Åkerlund nämner många fördelar med publicering på nätet. Elever får större publik för sitt arbete och lättare kredit. Detta påverkar dessutom skolans bild, gör den mer attraktivt i jämförelse med andra konkurrerande skolorna. ”Nationella och internationella kontakter gynnas och underlättas” (Åkerlund, 2008, s.25). Det är bara några argument av många och bara de ser lovande ut.

När jag var liten brukade föräldrarna hota oss, barnen med häxor, onda människor i svarta bilar och liknande karaktär. Berättelsen hade två funktioner: få oss att göra det vuxna säger (t.ex. äta upp middag) och öka medvetenheten om faror. Med ny teknologi kommer nya faror. Ordet sprider sig mycket snabbare och mer effektiv via nätet och når flera. ”Faran” gömmer sig inte i en svart bil. Den gömmer sig i förklädnad av en online kompis. Å andra sidan får vi illusion av att vara anonyma. Nätet har blivit ett nytt arena för bl.a. mobbning. Jag upplever den som ännu farligare än den ”vanliga” mobbningen eftersom det kan ta mer tid att upptäcka händelsen samt hjälpa den påverkade eleven. Mobbningen kan dessutom omfatta flera än bara några elever från samma klass. Arenan för mobbning är bl.a. facebook men även andra sidor där ibland ökända personer deltar aktivt i mobbningen. Detta kan hända med deras tro att de hjälper.

Pratar vi om detta med vara elever? Tar vi upp exempel som Megan Meiers självmord (Wikipedia, 2012)? Vet vi vilka konsekvenser allt vi gör på nätet har? Jag upplever ibland som alla ”rovdjur” på nätet har lärt sig utnyttja den  till ditt fördel samt som jag har lärd mig använda den. Vi har bara (tack och lov) missat varan. Jag är dock medveten om vad som kan hända och hur jag kan minska risken för såna händelse. Däremot har jag aldrig hört nån lärare pratat om det med sina elever.

Referenslitteratur: Åkerlund, D. (2008). Publicistiska arbetssätt i skolan. Lund: Studentlitteratur

http://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_of_Megan_Meier

Annonser

En reaktion på ”Häxor på nätet

  1. Det är precis som du tar upp. Lärarna diskuterra sällan med sina elever om konkreta handlingar över hur man ska behandla frågor eller konsekvenser med användning på nätet. Detta kan vara i brist på deras kunskap inom området. Därmed vågar de inte gå in på diskussion kring detta. Sedan har lärarna kanske inte en vana av den nya teknologin och har sällan tid och utrymme att lära sig detta, samtidigt som de inte har ett intresse av det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s