Min presentation steg efter steg

Så här jobbar jag:

1. En idé/idéer. Syfte, målgruppen, teknik. Jag är gammaldags när det gäller planering och jobbar helst med ett ark vit papper och en penna.
2. Samla material, citat, bilder, filmer m.m. Kom ihåg att spara linkar osv. för att kunna referera till dem.
3. Planera din presentation, struktur osv. Det går lika bra om man börjar med 3n och sen 2n. Det kan hända ibland att man gör den delen samtidigt med 1n. Bli flexibel 🙂
4. Gör presentationen. Min har jag gjort med prezi.com men det går lika bra med power point. Tänk på att:

  • ju enklare desto bättre, detta gäller både text och effekter.
  • ju större desto bättre. det finns ingen anledning att ha pittelitten text i mitten. Den kanske ser bra ut men kommer göra din presentation oläsbart.
  • använd färger som står i stor konstrast mot varann. det finns människor som är färgblinda t.ex.

5. Spara presentationen som video. Jag har använd funktion i Quick Time: New Screen Recording eftersom jag jobbar med Mac. Pc användarna har tillgång till flera program (även gratis), t.ex. Camstudio.
6. Redigera videon. Jag har använt iMovie. Då har jag tagit bort momenten som värkade för långa, lagt till audio samt text.
7. Spåra din film till en format som du kan ladda upp på youtube. Kolla några gånger om allt stämmer. Annars blir det extra tid och arbete som du förlorar för att förändra och ladda upp samma film en gång till.

Extra: blinkande Vygotskij: animerade gif fungerar inte i prezi. Därför blev jag tvungen att ta den rundare vägen.
Gif gör jag i photoshop genom att öppna bild i programmet. Sen markerar jag en liten del av bilden som passar med färgerna till huden runt ögat. kopierar den till ett nytt lager. suddar lite vid behov för att ha mer naturlig känsla. Därefter tar jag så kallat print screen av önskade momentet från filmen (ctrl+shift+3 för mac, PrintScreen för PC) och öppnar även den i photoshop. Kopierar ögonlocket från gif- filen, platar till och sparar som .jpg. Som sist tilläger jag bilden i filmem med ”Add still frame to project”.

Jag ska dock testa Lenas idé med nallen. Det borde hjälpa spara mycket tid om man ska bara förberedda ögonlocket.

Fråga gärna om ni vill veta mer 🙂

2 reaktioner på ”Min presentation steg efter steg

Kommentera

