Från macbook till ipad och tillbaka

Som student och IT_entusiast använder jag digitala medier dagligen. Jag gör nästan allt online: söker informationer, bokar biljetter, underhålla mig själv, skriva uppgifter, läser m.m. Trots att jag kan rätt mycket är digitala teknik så bred att även jag kan känna mig som en liten flicka i en stor mörk skog.

Jag är dock envis, speciellt när det gäller teknik. Kan jag inte göra något, kommer jag sitta tills jag kan eller hittar lösning. Plötsligt dyker upp ett problem. Det är kanske inte problem för alla, men för mig. Jag använder både macbook och ipad, den första hemma, den andra i skolan/på jobbet. Jag brukar använda dropbox för att spara dokument från en enhet och ha tillgång till den från andra. Man kan även dela dokument med kompisar. Den funktion är ovärderlig när några ska skriva gemensam uppgift. Jag har varit jätte nöjd tills igår. Apples ”think different” motto har inte mycket att göra med friheten. Självklar kan man använda olika appar, även installera windows. Vill man dock använda dropboxens alla funktioner från spaden kan man glömma det. Jag vill ha möjlighet att göra 3 saker:

  1. skriva en dokument på macbook och sedan redigera den med ipaden och ha den sista versionen på macbooken.
  2. jag vill kunna ha mina anteckningar från ipad på min macbook utan att maila den.

Jag har lyckat lösa både och. Den andra problem löser man snabbt med Evernote app som finns för både ipad och macbook. Gratis funktioner ger dig möjlighet att skriva anteckningar, tillägga bilder, video för att sen arbeta med de mellan de två nämnda enheterna.

För att lösa det första problemet använder vi iCloud. Jag är inte en jätte bra kompis med den funktionen. Apple har skapat iCloud för att ”tvinga” folk att sluta använda bl.a. dropbox. De vill att vi ska tänka annorlunda men det annorlunda tanke ska ha apples logo på.

Kanske något man kan behöva i undervisningen?

————

bild från mobileorchard.com

Kommentera

