v. 4 The beginning

229048_2092027459729_2322346_nLärare i svenska behöver inte kunna skriva olika texter. För lärare i mattematik räcker det med att kunna plus och minus. I den ”revolutioner” ingår även bildlärarna som behöver inte  kunna måla eller rita så länge vi kan… Precis. Vad är det vi ska kunna så att vi kan göra vårt jobb? Detta ska jag lära mig under kursen.

Jag har vid några tillfälle vikarierat i textilslöjden. Den handlar inte om att alla ska sy samma saker. Visst kan de vara kreativa, men det går väl inte utan grundläggande kunskaper såsom symaskins funktioner, tyg osv. Kan de detta då arbetar de på mer kreativ sätt. Å andra sidan det är lärare som finns i klassrummet för primo lära dem secondo ge de stöd de behöver. Jag hade nästan ingen slöjd i skolan. Detta lär man sig hemma och det har jag gjort. Lite. Jag kan tillräcklig för att hjälp eleverna klara deras uppgifter men inget mer. Och det märker de direkt. Och detta påverkar hur de ser mig som lärare: icke kompetent. Hur blir det med bild, mitt ämne, efter denna kursen?

Några säger att det är jätte bra att vi behöver inte lära oss teckna. Det skulle bli tråkigt för de som kan. Håller med. Däremot tycker jag att färdighet i något går inte i par med kunskap att lära andra. Ibland behöver man gå ett steg tillbaka för att sedan hjälpa sina elever springa framåt.

2 reaktioner på ”v. 4 The beginning

Kommentera

