Det offentliga rummet

Man kan få andra att fundera och reflektera runt olika saker genom att prata med dem, utbilda eller provocera. Ju starkare känslor vi väcker desto bättre, starkare respons får vi. Det är därför så många väljer provokation. En av dem är Maurizio Catellana. Inför sin utställning i Warszawa hänger han en pojkliknande docka framför byggnader där hans konstverk ska presenteras. Enligt Justin Wesołowska, utställningens kurator kan Maurizios arbete tolkas som en hänvisning till de ofta upprepade parollen ”Barnen är nationens framtid.” Statyn av ett barn i stället för en flagga i masten framför slottet blir en tyst förebråelse. Vad gör vi för att skydda ”vår framtid” mot misshandel och grymhet? Tar vi ansvar? Hjälper deras tystnad oss att frikänna bristen på ansvar och vakenhet?” Utställningen börjar framför slottet med stora informations tabeller placerade vid varje väg som leder till centrum. Utställningen är öppen för besökare för mer än två månader och har ett rekord närvaro, även bland barnfamiljer. Folk reagerar olika. Maurizios använder sig av det offentliga rummet på ett intressant sätt. Jag tror dock att själva hängande dockan är något som för iaf Polacker svårt att relatera till. För en person som ge sitt barn respekt och omsorg blir det inget mer än komercial provocation

Å andra sidan behöver den offentliga rummet inte vara verklig, tre-dimentionelt och provokation kan omplaceras med små men synliga skillnader. Iain Woodhouse har photoshopat tre kända tavlor och tagit bort träd. På sin websida förklarar han att med detta projekt försöker han att visuellt representera ”förlust”. ”Det är relativt lätt att representera vikten av något som är närvarande, men hur ska du fånga eller uttrycka vikten av något liknande avskogning som handlar om avsaknaden av något? Det är inte lätt att fokusera en betraktarens uppmärksamhet på något som inte finns!”, säger Iain.

FUNFACT: Krzysztof Woliczkos The Homeless Vehicle Project kunde ha blivit inspirerat av Drzymalas historia.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Originala tavlorna kommer från Google Art Project. Redigerade bilderna kommer från Iains websida. Bilden av ”pojken” kommer från Gazeta.

Annonser

3 reaktioner på ”Det offentliga rummet

  1. Att provocera för att få uppmärksamhet är ett sätt som verkligen väcker uppmärksamhet. Men det intressanta som Lain tar upp om ”förlust” kanske inte är lika självklart som han nämner. En anledning tror jag beror dels på ens tidigare erfarenheter om den aktuella platsen eller bilden eller sammanhanget. Har man inte den erfarenheten kanske det blir svårt att identifiera med det som är borta och inte syns längre.

  2. Kul funfact längst ner! Även intressant att vi gärna provocerar för då får vi lättast uppmärksamhet. Jag hade glömt bort det kändes det som. Sen ställer jag mig frågan varför det är så när någon är så provocerande som denne får mest uppmärksamhet?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s