Att utveckla en idé

Vi ska utveckla egen eller någon annan idéen. Vad kan jag mer göra med min? Jag känner mig rätt klart med detta projekt. Andras idéer? De har varit många i gruppen som upplever att människorna är ledsna. Vad beror detta på? Vad påverkar människors humör? Jag kan komma med några förslår men då är de ändå mina tolkningar eller uppfattningar. Jag kan väl fråga med utifrån Amandas experiment vet jag att folk gillar inte prata. Det kommer inte gå bra om jag dessutom frågar om deras känslor. Jag kan väl fråga mig själv.

Vad är det som gör mig ledsen?

LISTAN. Det är inte så svårt att lista ut några exempel men jag vill nå djupare. På en dag ska jag anteckna det som händer runt om kring mig, det som gör mig arg eller ledsen. Varför inte göra tvärtom och skriva om glada upplevelser? Ja, är man glad av något då behöver man inte förändra detta. Det är ju det negativa som man ska bli av med eller bearbeta så att det blir bra till slut.

IMG_0005-tiltshift

Min lista är inte kort, tyvärr. Å andra sidan inte allt har händ under samma dag. Det finns en minne. ”Killarna från Pedagogen (IKT)”.

För några veckor sen när jag väntade på mina kurskamrater innan kvällskursen, hörde jag en diskussion mellan 4 killar. Vi har alla suttit i A-husets cafeteria. Jag var upptagen med mina saker men de hade pratat högt och tidligt. Jag började lyssna ordentligt när en av dem har gett en dåligt kommentar om Polacker. Därefter hoppade de mellan olika nationalitet, så att ingen på killarnas skit lista blir missat. ”Är de framtidens lärarna?”, frågade jag mig själv. Jag fick en stark känsla att jag borde göra något med detta. Gå fram, säga något… men jag vågade inte. Fegis. Å andra sidan att ställa sig framför fyra, stora killar med min svaga kropp och brytning som blir bara starkare när jag är nervös… Hopplös. Jag lade svansen mellan benen och gick därifrån.

Jag vill aldrig mer bli besviken på mig själv i liknande situation. Min uppdrag med uppgiften är att få andra att förstå att kommentarer, skämt om andras nationalitet eller etnicitet, stereotyper är inte ok.

KORTET. Under föreläsningen med Fredrik dyker upp namnet Adrian M.S. Piper och hennes kort. Det är väl något jag kan använda mig av. Istället att öppet konfrontera lämnar jag ett kort med en kort text. Då slår jag två flugur i en smäll. Provokation är ett sätt att förändra. Om vi dock utgår från tron att människor är inte dåliga, att de där killarna menar inget illa är provokation ett dåligt sätt att agera. Emellertid är Adrians koncept för hård. Jag tycker att ett tryckt kort med en rätt lång text kan ändå upplevas som provocerande. Det visar att jag är förberedd. Det ger signaler att jag förväntar mig att komma behöva kortet och ”kräver” konfrontation. Ett steg från en offentlig avrättning. Mitt kort ska vara mer personligt. Idéen kommer plötsligt, när jag sitter på spårvagnen på väg hem. En pappersramsa men handskriv som man lämnar på bordet eller ger men ett blygt leende. Man kan tänka först att det är kanske mitt nummer 😉 Vem skulle inte kolla vad står där?

IMG_0004 copy

I texten dyker ord rasism. Jag är osäkert. Är de rasister? Tydligen om man vill sätta ett konkret ord på dem. Innan jag har kommit på egen variation av kortets utsyende ville jag ha något på baksidan kortet. Något som illustrerar uppdraget. Hur illustrerar vi rasism? På nättet finns mänger av bilder. Bland de dominerar bilderna av KKK medlemmar och deras karakteristiska hatt. Detta kan jag använda som symbol. Hur kan jag symbolisera Sverige då? Sverige har också sin hatt: svenska OS-mössan. Jag testar men… Jag är inte på en häxjakt. Just nu fokuserar jag mig på svenskar eftersom jag utgår från en konkret situation. Ingen nation eller grupp har monopol för rasism. Inte ens Sverigedemokraterna. Jag ser problemet från andra sidan med, när invandrarna ”hatar” svenskar. Jag kan ta hand om en sida i taget men riskerar att något kommer bli upprörd över detta. Delen med mössan måste bort och helheten måste vara mer omfattande. Ingen ska glöms bort och jag ska inte vara ensidig.

OFFENTLIGA RUMMET. Jag har dock min figur. Ska jag lämna den som en teckning? Nej, jag ska använda uppgiften för att utveckla mina kunskaper i animation samt testa ett nytt material: lera. Det blir ännu bättre om jag dessutom placerar helheten i det mest omfattande och öppna offentliga rummet som finns: den digitala verkligheten.

Nu ska jag stoppa några ramsor och en penna i väskan. Hoppas att jag kommer aldrig behöva dela dem till någon.

—————-

Musik från Multimediabyrån

10 reaktioner på ”Att utveckla en idé

  1. Jag tycker om ditt projekt Mag, mycket för att det är personligt och känsligt och för att du har lagom mycket tec, även om jag vet att du skulle kunna göra det väldigt tekniskt avancerat eftersom du är så duktig;-) Jag vill se mer sånt:-)

  2. Åh Magda! Jag hade gjort samma sak som du, och gått därifrån (jag har gjort samma sak som du, och gått där ifrån). Det är svårt att konfrontera, del som ensam, dels som tjej till ett killgäng och dels när man är upprörd och sårad men vill vara hård och inte visa den de där sidorna. Jag blev arg, upprörd och ja, rörd när jag såg ditt projekt! Tyckte det var fint att du delade med dig av något så nära dig. Jag kunde även, som sagt innan, relatera det till andra situationer jag varit med om. Inte i ett rasistiskt perspektiv kanske, men känslan av att inte kunna säga något men så gärna vilja och bli så besviken på sig själv. Tycker du ska vara stolt över vad du gjort nu! Vi får kämpa vidare på att ta oss plats! Och hoppas du aldrig behöver använda dina lappar. 🙂

    1. Tack Amanda. Det betyder jätte mycket att veta att få sånt respons. Och ja, hoppas lappar kommer sitta i väskan för alltid 🙂

  3. Din film är en tydlig och fin visualisering av ditt budskap. Jag tycker verkligen att du lyckats förmedla en ”snällare version” om man jämför med de förtryckta korten.
    Intressant att läsa dina reflektioner kring uppgiften, det ger substans och man får en större förståelse för sammanhanget och det budskap du vill förmedla.
    Lekfullt med figurerna i play doh, det blir en bra balans eftersom det är ett tungt ämne. Användbart i vårt framtida yrke.

    1. Det har jag inte tänkt på men absolut. Tanke är ju att sprida den lite på nätet men att dessutom använda det i arbetet med barnen. Bra tips 🙂

Kommentera

