v.7 Pull your brain together

En bra vecka är en intensiv vecka, för mig i alla fall. Den här har uppfylld alla kriterier för att definieras på sånt sätt. Förutom mina vanliga sysselsättningar har jag varit på två fantastiska föreläsningar och sätt igång två av mina egna och en skolprojekt. Dessutom har jag lärt mig att barnen vet bäst som är bra.

Vygotskij ser erfarenheter som en viktig faktor i utvecklingen av fantasi och kreativa processer. Han menar att ju fler erfarenheter vi har eller upplever desto rikare fantasi (Vygotskij, 2010). Detta har jag altid använd mig av fast omedveten att teorin finns. Jag lär mig mest praktiskt genom att sätta mig med något och testa sig fram. Därför jobbar jag denna vecka mer lera och dess roligare (och billigare) alternativ: play doh. Inget konstigt att barnen älskar det. Mjuk och lätt är play doh enklare att jobba med än lera, speciellt när man vill göra animationer.

Jobbar man med design och skapande måste man kunna sätta igång den kreativa processen, hitta inspiration. Mycket om detta har jag lärt mig från mina f.d. chefer. En av de, Marek Tomasik. Illustratör och grafik för det mesta men jobbar även med skulptur, installationer och performance i det offentliga rummet. Jag har fått möjligheter att se hans kreativa process och arbetsätt under över två år. Under den tiden har pågått projekt med bl.a. hunden och kvinnor som blivit en pjäs. Fastnar jag i processen då brukar jag tänka på allt jag fått från han och andra.

Föreläsningar är ingenting som ger mig möjlighet att testa sig fram men jag ser de som erfarenhet-arena. Jag lyssnar, analyserar och ibland även upplever saker. Från Fredrik får jag information om Adrian Piper som jag skulle aldrig hittat själv. Kanske någon gång men inte just nu och detta har riktat mitt arbete åt helt annat håll. Föreläsningen påverkar även mitt val av veckans bok (kommer senare). Jag utmanar mig själv att se på saker lite annorlunda. Det är ok att jag ifrågasätter vissa konstverk. Det är ju min estetik som inte tillåter mig ”njuta” av den. Min estetik är resultat av många år i samma rum men grafiska formgivare och människor som älskar enkelt, noggrann, lite pedantiskt design. Det gör jag med. Det känns skönt att få alla de bitarna hamna på sitt plats.

Sedan kommer föreläsning med Camilla Wu. Då får jag fundera runt min roll som bildlärare inte från det estetiska sidan utan mer praktiskt/teoretiskt.

  • Lärande OM, I, MED och GENOM konst och design. Fyra rum som man kan besöka, jobba i men som borde vara öppna hela tiden. Att sitta hela tiden i samma rum kan fungera men är inte det optimala lösningen. Jag antar att genom att befinna sig i de olika rummen skapar vi erfarenheter. Så enkelt men så viktigt.
  • Ämnet undervisning skall innehålla alla fyra samverkande komponenter: FANTASI, PRAKTIK, KREATIVITET, TEORI.
  • Öppningen för att försätta tänka själv måste finns. Finns det inget lust att undersöka vidare, utveckla, förändra sitt projekt då har vi misslyckat. Detta gäller även andra ämne, inte bara bild. Vi måste väcka hos eleverna lust för lärande. Det är precis det vi har jobbat med denna vecka när vi skulle utveckla våra idéer.
  • Dokumentation av processen är avgörande för att kunna bedöma. Ni ser väll att jag skriver mer än tidigare 😉 Å andra sidan är mitt mål att en dag kunna dokumentera mitt skapande lika bra som Moleska t.ex. här eller här.

Sist men inte minst har jag lärt mig eller faktiskt blivit mer uppmärksam att en gräns mellan skämt om norrmännen och rasism är jätte fin.

————-

Vygotskij L.S. (2010) Fantasi och kreativitet i barndomen, Göteborg: Daidalos

Kommentera

