Haiku 0.2

Haiku ”är en dikt i miniformat, enligt japanskt mönster”. Det är ingen enkel format, begränsat och kort men jätte vacker. Tillsammans med ElinLisa och Amanda planerar jag utveckling/förändring av idéen för skolmiljön.

Ämne: svenska och bild

Klass: åk 4

Vad: Haiku – att utrycka sig med hjälp av korta och små uttrycksformer.

Syfte: elev ska utveckla sin förmåga att kommunicera i tal, skrift och bild samt att läsa och arbeta med skriftliga och visuella uttrycksformer; utvecklar förmåga att förstå andra människors erfarenheter och tankar med hjälp av text och visuella uttrycksformer; utveckla förmåga att planera, producera och redovisa bilder med olika verktyg, i olika material och för olika syften; samarbetsförmåga.

Mål: elev kan lyssna i grupp; deltar aktivt i diskussioner och kan göra egna reflektioner; kan återberätta en text; kan läsa enklare text som högläsning och med betoning; framställer bilder med olika redskap och tekniker; kan berätta om en bild.

Genomförande: Planering omfattar minst tre undervisningssituationer under bild och svenska lektioner. Det finns möjlighet att utveckla samt förlänga arbete med teman om eleverna visar intresse och lust för detta. Vid första tillfället under svenska lektioner skall eleverna skriva en mening för att beskriva en bild respektive skapa en illustration till en mening under bildlektion. Lärarna förbereder exempel med hjälp av en annan text eller bild änden för eleverna för att hjälpa dem förstå uppgiften. Eleverna ska sedan berätta om hur de har tolkat text/bild.

Andra tillfället handlar om utveckling av samarbetsförmågan. Eleverna jobbar med samma uppgifter i små grupper som uppstår 3 eller 4 elever för att skapa en mening eller en bild.

Utveckling av idéen: Meningen spelas in.

———–

om Haiku på Wikipedia

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s