v.9 Bildanalys

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jarl Ingvarsson är en svensk konstnär från Eritrea. Utbildad i konst och representerad på bl.a. Moderna Museet i Stockholm och på Malmö konstmuseum (Wikipedia, 2013-03-11). Uppskattat även i andra länder.

Vad jag tycker om samtidens konst är en sak. En annan är att vi kommer jobba med olika barn och olika verk och då är det bra att vara mentalt förberedd för utmaningen. Om Ingvarsson är bra eller inte, vill inte jag avgöra. Detta är allas personliga bedömning. På Omkonst portalen kan ni läsa hur andra konstnärer ser och tolkar Jarls tavlor. För mig liknar hans konst arbete av yngre barn. Spontant, färgglad, abstrakt och glad. Väldigt positivt men skulle ändå inte hänga de i min lägenhet. En avgörande sak är tavlornas pris: oscillerar mellan 22 000  till ca 240 000 SEK (Bukowskis).

Jarl Ingvarssons (…) måleri sätts ofta i relation till de internationella strömningarna. Ingvarssons är både expressionistisk och storslagen, men hans måleri klingar med en mycket mer ödmjuk, lekfull och samtidigt romantiskt ton än verken av de tyska och italienska kollegorna. Motivkretsen är ofta vardaglig, det finns en förankring i livet i ateljén, i sjön utanför fönstret, i kaffekoppen och i pinnstolen – samtidigt som allt dansar och rör sig över ytan och fram och tillbaka mot betraktaren i en samstämmig körsång av målerisk glädje och exakthet. I den aktuella målningen befinner vi oss just i konstnärens ateljé, i hemmet i Sparsör utanför Borås. I mitten tronar en stol med en kaffekopp, flankerade på båda sidor av fönster med utsikt ner mot sjön. Vattnet ligger blankt och träden har ännu inte knoppats. En mugg samt en vas verkar sväva på ett bord som endast anas genom dess gröna konturer och till vänster i bild står ett element. Ett stycke vardag, fylld med energi och färg! (Bukowskis, 2013-03-10)

Denna vecka påbörjar vi våran resa med bildanalys. Genom att titta på Jarls tavlor och bläddra mellan olika konstnär som jag gillar mer eller mindre kan jag säga att det kommer inte vara lätt.

Enligt Yvonne Eriksson (2009) fungerar bilder som bl.a. ett språk för kommunikation eller förebild. Det som man kan uppfatta som viktigaste är dock hur vi analyserar dem. Hon föreslår att vi börjar med beskrivning. Detta gäller olika analys metoder och kan vara lika enkelt som svårt. Vi kan börja med att ställa olika frågor för att beskriva vad är det vi ser. Färger, komposition, ljus, former osv. Det är viktigt att fokusera sig först på det vi ser sensu strikto och inte det vi ser genom vara erfarenheter, fantasi, kultur och upplevers (Eriksson, 2009). För detta kommer tid senare.

De första moment med bildanalys känns både spännande och skrämmande. Det är inte lätt att kunna skriva om en bild som i citatet ovanpå och analysera den. Det är dock inte omöjligt. Det kommer krävas tid, övning och utveckling av många förmågor, där bildspråket står på näst om inte högsta platsen. Allt detta för att kunna lära vara elever på bästa sättet.

Dessutom kommer en till fråga: vilken bildanalys metod är best för vara elever? Har ni era favoriter? 🙂

——-

Eriksson, Yvonne (2009) Bildens tysta budskap – interaktion mellan bild och text. Stockholm: Norstedts

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s