Mönster

När Gud bestämde sig för att skapa världen, började med bildandet av jorden. I sin utmärkta form var jorden helt tomt. Sedan tog Gud en stor väska, som var full av berg, dalar och skogar, åkrar och sjöar, floder, hav och andra saker. Lutad över jorden skapade olika mark. Det är så de stora haven och höga berg, stora skogar, gröna slätter och karga öknar.

När allt var klart, bildade Gud människan av lera och blåste liv i honom. Sedan skapade Gud änglarna att ta hand om människor. Slutligen, lite trött, satta sig på en blå tron ​​och såg sitt arbete.
– Ja – sade lycklig – det är alla mycket bra. Titta, mina änglar är inte världen vacker?

Änglar nickade gillande. Det var då Gud märkte att någon står i hörnet ledsen. Snabbt hoppade Gud upp från sin plats, sprang till ängeln, kramade honom och sa:
– Vad har hänt? Varför är du inte nöjd med oss?

Han var en ängel som fick ta hand om Kassubien. Ängeln svarade blygt:
– Pappa, titta på den här stackars, kasjubiska land. Folk är ledsna. Du lämnade det bara karga, sandiga fält. Kan du verkligen inte ge dem mer? Tycker du inte synd om människorna?

Dessa ord rörde djupt Gud. Funderade en stund och sade sedan:
– Oroa dig inte och följ med mig. Låt oss se om vi hittar något.

Ögonblick senare Skaparen skakade sin väska över Kassubien. Det visade sig att i botten av den fanns återstående fragmenten är olika: kullar, floder och bäckar, sjöar, skogar, åkrar och ängar. Nu föll på kasjubiska sand, skapar en vacker mosaik. Gud blev förvånad. Han hade inte förväntat sig att land så vacker kan uppstå av resterna. Alla tittade på dessa vackra dammar, det schackrutiga av åkrar, ängar och skogar, slingrande floder och bäckar, överflöd av vilt, svamp, bär och andra frukter skog, den rikedom av fisk i sjöar och de underbara kullarna. (Michalak, 2013-03-15)

Ämne: Bild (+ fritidsverksamhet, svenska m.m. om genomförd som en del av större projekt eller tema)

Vad: Min mönster

Syfte: utveckla förmåga att planera, producera och redovisa arbete med visuella uttrycksformer med olika verktyg, i olika material; skrift och bild samt att läsa och arbeta med skriftliga och visuella uttrycksformer; har kunskaper om bildens funktion och användningsområden i samhället, i nutida, historiskt, nationellt och internationellt perspektiv; utveckla förmåga att arbeta nytänkande, idérikt och med personligt uttryck samt att arbeta i kreativa processer (Lgr11)

Mål: elev visar variation i sättet att skapa bilder och former; analyserar historiska bilders utryck, innehåll och funktioner (Lgr11);

Genomförande: Under första lektionen skär introduktion samt arbete med design av eget mönster. Lektion börjar med presentation av en tröja from polsk region kallat Kassubien broderad med regionens traditionella mönster. Läraren tillsammans med eleverna diskuterar olika elementär såsom blommor och färgerna, deras betydelse och utval samt vad skulle de kunna använda för att berätta om sin familj och närområdet. Läraren berättar legend om regionens geografiska karaktär och historia för att göra informationer tydligare samt mer relevanta för eleverna. I sista delen av introduktioner presenteras olika alternativ för broderi och diskuteras begränsningar, svårigheter och möjligheter som olika tekniker ger. Efter att välja teknik eleverna börjar arbeta med design.

Under andra och eventuellt tredje lektion jobbar eleverna med utvalda tekniker.

Teknik: tryck på tyg, målning på trä, skärning av papperet.

Utveckling av idéen: Lektioner kan ingå i arbete med storyline där eleverna skapar t.ex. ägna länder/rikedom samt är kopplat till olika ämne. Läraren kan använda sig av mönster som tillhör ett annat land eller svensk region.

Annonser

4 reaktioner på ”Mönster

  1. Jag tycker om att du för in kultur i klassrummet! Din presentation förra fredagen gav mig verkligen förståelse för den kultur du kommer ifrån. Det var ett intressant möte och jag tror att eleverna i skolan kommer uppskatta historien bakom. Ofta är det brist på substans i undervisningen som gör att eleverna blir ointresserade, när det finns en mening, en bakgrund och historia kan man fånga dem. Bra där! Uppskattar också att du gjort en grundlig beskrivning av din tanke med syfte, mål osv. För övrigt uppskattar jag det ”cleana” utseendet på din blogg. Ser väldigt proffsigt ut:)

  2. Kan bara hålla med Filippa. Din presentation var väldigt bra och det är spännande med mönster som varierar sig från by till by men ändå är liknande i innebörden. Bra jobbat 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s