1 & 2 (& 3)

1

Blyerts – Färgpennor – Akvarell – Akryl – Teckning – Måleri – Tryck – Fotografering – Bildredigering – Collage – Mosaik – Trolldeg – Lufttorkade lera – Papier mache – Origami

2

Under VFU märkte jag att barnen har ibland svårigheter med den kreativa processen. Hos de flesta beror det på prestations ångest, hos andra kreativitet. Bildundervisningen handlar ofta om produktion av ca 20 kopior av lärarens tavla. Så behöver det inte vara och för att se hur bra (eller dåligt) kreativiteten är hos våra elever börjar vi med en test.

creativity12

1. Eleverna får papper med cirklar. Genom att observera det som finns runt om kring, använda sig av sina minne, erfarenheter och fantasi ska de rita så många så möjligt objekt som är runda eller innehåller cirkel. Tycker du att cirklar är tråkiga, använda andra geometriska figurer eller både och. I uppgiften använder eleverna grundläggande teknik och material. Den kommer dessutom vissa på vilken nivå elevernas kunskaper befinner sig. Uppgiften ska dessutom skärpa elevernas visuella förmåga, med andra ord att se mer (Barnes, 1994). Att avsluta lektion med diskussion runt uppgiften är valfri men välkommen.

Teckningarna sparar vi och använder när idéer inte dyker upp. Har man svårt att komma på saker att måla eller bilda, drar vi en lapp eller en pinne med teckningen och jobbar med den. Inga mer ”vad ska jag rita?” frågor.

2. Vid nästa lektion försätter vi jobba med små saker: symboler. Vi ska väcka innerkonstnär i våra elever och varje konstnär har sin signatur för att markera sina konstverk. Denna lektion kan kopplas till lektion om Kassubien där vi skapar familjens design. Läraren presenterar olika sorters signatur för att visa olika möjligheter t.ex. skrivstill signatur eller små teckningar. Eleverna skapar sedan egna stämplar eller/och klistermärke med hjälp av olika material. Eleverna använder stämplar bara när de har skapat något nytt. Extra motivation på köpet.

3

Vi skapar var sin bok där vi skriver tekni-/materialkanon och planering av lärandesekvens. Sedan laminerar vi de så att ingen har tillgång till innehållet och lämnar på en hylla i biblioteket. Jag förstår inte syfte med såna uppgifter. Skulle bli enklare om vi hade diskussion om detta. Innan jag kommer på nåt låter jag min lila fisk försvinna i ett hav av blå böcker.

fish_01

fish_02

fish_03

—–

Barnes, Rob (1997) Lära barn skapa. Studentlitteratur

Annonser

2 reaktioner på ”1 & 2 (& 3)

  1. tycker om din uppgift med cirklarna. kan bli vad som helst och inget blir likadant. för visst är det sant att det oftast annars blir 20 reproduktioner av det läraren gjort. trisst men oftast sant

  2. Vilket spännande test! Påminner om något jag sett en gång, men alldeles för längesedan. Verkar mycket spännande att testa!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s