v.12 TEKNIK

Veckan handlade om diskussion runt teknik. Borde vi, framtidens bildlärarna kunna använda praktiskt olika teknik och material eller är ”go with the flow” ett bättre alternativ?

Anyone who looks carefully at the art of today will be confronted with a perplexing profusion of styles, forms, practices and agendas (Archer, 1997, s.6)

Sedan enkla målningar tusentals år förre Kristus har skapande processen utvecklat och förändrat både ämnes- och tekniskmässigt. Att kunna använda material och teknik bättre eller annorlunda än andra har varit ett kännetecke för konstnärerna. Nu kan vem som helst göra konst och det ända man behöver är marknadsföring. I filmen ”My kid can paint that” är mitt påstående visat tidligt. En fyra-åring flicka blir en känd konstnär men när någon antar att det är kanske pappan som har målat dem eller iaf hjälpt till förändrar allt. Är alla arga för att flickan är ingen underbar som de tror? Nej, det handlar om pengar. Plötslig är hon ingen speciell, bara ett vanligt barn. Detta minskar tavlornas värde i marknaden. Köparna bryr sig inte om hon målar fint. En kvinna väljer tavlan som hon inte gillar, blir lite störd av den men hennes val är baserad på marknadsföring som ger tavlan högre värde än andra.

Och så behöver vi ingen talang för att bli konstnärer. Därför värkar kunskaper om teknik och material oanvändbara. Jag dock som lärare tänker inte på fördelar för mig utan mina elever. Vi ska utgå från deras intresse, behöv, låta deras kreativitet flyta. De behöver inte kunna och veta allt. ”Utvecklingen avstannar i brist på vägledning” (Löfstedt, 2004, s.50). De behöver lärarna som kan ge en bra handledning och stöd. Uppfyller jag mitt mål om jag inte kan och vet?

Min kreativa process börjar alltid med ett ark papper och en blyertspenna. Även om jag planerar jobba med deg eller bildredigering behöver jag oftast en visuellt planering av projektet. Det kommer dock situationer när jag låter min spontana sida leda processen och testar mig fram. Behov att skapa speciellt hos barnen kommer ofta som en impuls. I så fall kan kännedom av utvalda medier bli avgörande att kunna förmedla idéen. Ju större kunskap desto bättre resultat. Vi säger inte att vi ska fokusera oss bara på resultatet. Processen är like viktig om inte viktigare men…

Jag ser teknik som en av pelarna för konst skapandet. Enligt Elisabeth Skoglund (1998) lärarens attityder till material, såsom osäkerhet eller entusiasm påverkar elevernas lust att använda den. Detta betyder att lärarens okunnighet kan minska elevernas motivation att lära sig använda nya tekniker eller material. Vi måste kunna skapa mest optimala miljön för deras skapande. Eleverna behöver pedagoger ” som själv besitter en utvecklad visuell förmåga och kan gen ge en adekvat ledning” (Löfstedt, 2004, s.52). Hur kan vi det om vi själva behöver hjälp?

———-

Skogslund, Elisabet (1998). Lusten att skapa. Berghs

Löfstedt, Ulla (2004). Barns bildskapande. Jönköping University Press

Archer, Michael (1997). Art since 1960. Thames and Hudson

En reaktion på ”v.12 TEKNIK

  1. Jag kan hålla med om att lärare som inte behärskar/ är osäkra på vissa material eller tekniker blir hämmade i sin egna undervisning samtidigt som det kan vara hämmande att veta om tekniker och material eftersom man då ofta kommer att ta till de ”säkra korten” och kanske inte utmana sig själv eller sina elever men det är som sagt upp till varje lärare att ta ställning till men visst behöver vi vissa grundtekniker och materiallära 🙂

Kommentera

