Tulpan-övning

EN LEKTION

Planering för dagen i åk 5:

8:30 Läs tyst
8.50 Zick Zack Lästummet
9:50 Rast
10:10 Matte
10:40 Bild – måla en bukett tulpaner i vas. Skissa först med blyerts. Fyll sedan i konturerna med oljepastellkrita. Inte för små detaljer, då blir det kladdigt och plottrigt. Färglägg sedan med vattenfärger. Bakgrunden görs med lite färg och mycket vatten. Bildmaterial finns i Annas grupprum (namnet påhittat). Städa.
11:30 Läs högt
12:00 Lunch

osv…

1. Det är bestämt vad och hur eleverna ska göra. En bukett betyder att det ska finnas fler än en tulpan. De kan inte ligga på bordet, måste stå i vas. Vi ska använda olika material och teknik, som hjälper inte riktigt mig. Jag har aldrig målat på sånt sätt då är det svårt att se hur detta ska ser ut. Bra att eleverna får använda olika material och teknik men dåligt med allt annat. Det finns bara lite plats kvar för deras kreativitet, lusten att skapa finns bara hos få. Visst kan man säga, att så är det när vikarie kommer. Blir det dock annorlunda i vanliga fall?

2. Bildmaterial finns i ett grupprum som tillhör ett annat klassrum. Inga information finns på skåpdörrarna då kollar jag upp alla, en efter en. Hittar inget just i grupprummet utan i klassrummet. Det ska inte vara lätt att hitta det man behöver. Hittar inte ens tjockare papper, då struntar vi i idéen med ”mycket vatten – lite färg”. Det går väl inte.

3. Före och efter lektionen händer andra saker: matte och högläsning. Det går bra om man läser högt för eleverna när en del av dem försätter jobba. Matte då? Man hoppar från en sak till en annan, ingen sammanhang. Det är viktigare att trycka in i planeringen 20 minuter med matte än att ha en ordentlig bildlektion.

4. En fråga till eleverna: vad tycker ni om lektionen? Först säger de att det är rolig att måla. Sen säger någon att det är tråkigt eftersom de kan inte bestämma själva. Det räcker med en som vågar för att få fler att öppna sig. De skulle vara roligare om vi kunde jobba med detta men kanske måla något annat, inte just blommor, säger de. Det blir dock svårt för vissa att komma med en idé, påpekar en annan elev. Vad händer om vi är överens om att måla tulpaner men ni får välja tekniken, frågar jag. Det kan gå men de känner sig inte så kunniga. Vattenfärger och tuschpennor använder de ju mest.

LEKTIONEN

Om vi utgår från elevernas önskemål, börjar vi lektion med en ordentlig presentation av tekniken och material. Det är bra att ha ”tavlor” som steg efter steg visar hur vi jobbar med detta. Undvika att presentera det som eleverna ska måla, om du väljer ämnet. Istället kan vi rita en cirkel, eller en streckgubbe. en tavla med blyerts, en med oljekrittor osv. Detta blir till fördel även för eventuella vikarie eftersom de får insyn på hur arbetet ska ser ut och då kan de hjälpa eleverna mer effektivt.

Väljer vi gemensamt ämne, är det bra att hitta några exempel eller diskutera med eleverna hur de ser, tolkar detta. På sånt sätt inspirerar de varandra. Tulpaner behöver inte se likadant ut. Någon vill kanske måla gamla, torra blommor som dör. Det är dock viktigt att man nämner att detta är lika bra. ‘Allt måste vara fint, nytt och färgglad annars blir det fel’, har jag hört från en elev. Nej, det blir inte fel utan budskapet blir annorlunda.

Bild är ett ämne med lågstatus i Sverige men även i andra länder. I min skola i Polen hade vi speciellt anpassade klassrum för bl.a.: matte, geografi, historia, fysik, kemi, även teknik. Det fanns en bild sal som blev en sal för gymnastik. Veckans skola har en ateljé som används mest eller bara av förskoleklasserna och förskolan. Man ger upp en sal med mycket utrymme och allt man behöver för att spara vad? 5 minuter kanske? Om vi glömmer ateljén då. Istället att ha lite överalt varför inte ha en vagn med allt som kan snabbt och enkelt flyta på. En kolega till mig jobbar med den i sin skola. En bra, mobilt lösning. En annan fördel med detta är att städning går mycket fortare.

Vad är det dock eleverna ska lära sig genom detta och varför? Hur vet jag, det ingår i instruktionen, genom att göra exakt det läraren vill. Har de något nytta av det? Och vad är det? Tekniken kommer kanske finnas i deras kanon men jag är tveksamt att någon av 22 styrker elever kommer frivilligt välja att jobba med just den vid andra tillfälle. För mig då? Jag har lärt mig att det går inte att bara ha en idé och genomföra den med eleverna. Genom att se och leda såna situationer blir jag allt säkrare att den vägen är ingen bra väg. Jag vill ge mina elever en verktyg som de kan använda för egen fördel och behov. Vill jag ha 22 stycken kopior på min bild då kan jag spara allas tid och kopiera skiten. Blir lika väl.

En reaktion på ”Tulpan-övning

  1. Jag tycker det är en viktig reflektion du tar upp i ditt inlägg. Att ge eleverna ett verktyg som de kan använda sig för sitt eget behov och fördel är en betydande del av vår roll som lärare. Detta tror jag skapar en medvetenhet och en grund för deras vidare kreativitet som kan utvecklas vidare.

    En annan punkt som du tar upp kring utformningen av lektionen är oftast dominerat av läraren och består av en styrd form. Barnens egna perspektiv tenderar ofta att falla bort. Vad skulle den bakomliggande orsaken vara?

Kommentera

