v.14 – 18 Tornado

Sista fyra veckor har varit fyllda med resor, arbete, sjukdomar och många frågor. Vi börjar närma oss slutet och ju längre in desto mer osäkert känner jag mig. Men vi tar det från början…

1. Resor ger mig nya upplevelser, erfarenheter både sociala och kulturella, samspel med andra allt som Vygotskij ser som viktigt.

2. Att vara sjuk är som att kämpa mot svagheter och genomsynliga drakar ;). Spännande va? Jag blir dock mest irriterad. Jag kan inte göra mer än ligga i sängen. Visst kan man läsa, men jag vill göra saker och detta går ju inte. Då tänker jag istället och i resultat blir irriterar.

En av mina elever har sagt, trött efter en jobbig dag i skolan, att ju mindre man gör desto mer pengar borde personen få. Jag är uppväxt i en familj som tillhör proletariat och tror mest på hård arbete. Det som eleven önskar är domänen för t.ex. Kardashians, Paris Hilton och så människor som har blivit kända för att göra ”ingenting”. De behöver inga speciella kunskaper eller talangen. Hur är det med artister då?

Jag har det väldigt svårt med samtidskonsten. Många gånger baseras den inte på talang, kunskaper eller även fantasi utan provokation och PR. Den irriterar inte bara mina tro i hård arbete utan för det mesta estetik. Till och med talang ser jag som insatts i arbetet, varför inte. Men att se tre streck på en canvas som en mästerverk? Seriously?

Påverkar min uppfattning av samtidskonst mitt arbete som bildlärare? Nja. Jag har ingen ambition att bli konstnär. Jag ska dock hjälpa mina elever att upptäcka, testa sig fram och (om de vill) bli konstnärer. Jag njuter av att titta på vackra saker, uppskattar konst och har dubbelt moralitet. Jag kan säga rakt vad jag tycket om konstverket gjort av en vuxen människa. Elevers arbete ser jag alltid som en del av en längre process.

Dessutom kommer den lilla paradoxen. Jag kan inte säga att jag har behov att utrycka mig genom bild. Däremot använder jag mycket av visuella material i arbete med barnen. Kan jag lyckas med att behålla losten att utrycka sig med hjälp av bilder hos mina elever? Hur kan jag fånga deras intresse? Vem ska jag vara som lärare?

Jag vet inte och senaste veckorna har inte hjälp mig hitta svar. Vad? Hur? Varför? frågorna är svåra och så länge lyckas jag bara svara på de från den praktiska perspektivet. Vid sista uppgiften har jag lärt mig dessutom att:

vad: planering är en viktig del av processen

hur: genom att göra icke planerade förändringar och spontana tillägg (t.ex. använda sandpapper för att förändra en del av teckningen, tilläga nya byggnader)

varför: för att kunna arbeta på mer effektivt sätt och minimisera risken att lektionen blir en katastrof för någon eller några.

Kommentera

