v.19 Action

Nu händer saker! Vi skissar, ritar, målar, trycker ut, fotograferar. Vi använder blyertspennor, kol, kaffe… Vi testar, diskuterar, testar igen och så vidare. Allt för att ha bättre förståelse och grund för kommande uppgifter: planering av bildlektioner.

För mig handlar veckan om att låta bli, att slipa kontroll och på nåt sätt hitta glädje i skapande processen (för mig iaf). Veckans höjdpunkt är arbetet med grundfärgerna. Jag är en digital människa och grundfärger är RGB eller CMYK systemen. Vilket ska jag använda beror på slutproduktion. För digitala medier blir det RGB, för tryck på pappret: CMYK. Det spelar ingen roll om jag kan nämna koder på olika färger, t.ex. #00FFFF blir turkos. Detta är oanvändbar i arbete med färger på burk och står i väg. Vi tar det sen då.

Sedan jobbade vi med snörtryck. Jag hade en idé i huvudet och hur det borde se ut. Big mistake. Det blev inte som jag hade tänkt mig och i resultat hade besvikelses dödat glädje. Jag tittade på mina kollegor som med en stor entusiasm testade nya färger, grönsaker och hade kul. Jag blev en elev som inte vill och fann mig själv på den mörka sidan. Det gjorde dock inget. Jag behövde detta för att kunna få bredare perspektiv på arbete som lärare. Varför blir eleven ointresserad av lektionen? Ja, nu kan jag ge en exempel på svaret.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Tillbaka till glädje. Det var en dag när min sambo hade hämtat med sig en tavla. Vet inte vart han hittat den, antagligen i källaren, men tills idag hänger den på vår balkong. Den är inte jätteful men fin är det inte heller. Uppmuntrat av min sambo, beväpnade med akryl färger, penslar och canvas kör jag. Det är första gång jag jobbar med såna material och lätt är det inte. Det svåraste för mig är att blanda färger (självklart) men några djupa andetag hjälper mig att slappna av och slipa prestation ångest. Det finns en liten chans att detta blir min nya hobby 😉 Akrylfärgerna är roliga att jobba med. Jag kan dock inte jämföra med mer än vattenfärger. Jag upplever arbetet med detaljer som svårast men detta beror på att jag är inte van med materialet. Målar jag på trä går det rätt bra. Å andra sidan ger canvas möjligheter att jobba med färger på ett rolig sätt. Det varit en spännande dag och nu kan jag presentera min första ever tavla.

Detta bildspel kräver JavaScript.

En annan fördel med dagens aktivitet är att jag börjar känna mig bekväm med att dokumentera processen och gör det nästan automatiskt. Det är bara att fortsätta 🙂

4 reaktioner på ”v.19 Action

  1. det är kul att läsa om din insikt, att du helt plötsligt var på ”andra sidan” och att det kändes helt okej och hur det kunde hjälpa dig vidare i din egen utveckling som lärare. Jag antar även att jag var en av dom eleverna som tryckte och var glad, testade massa och älskade det… men nån ska ju va sån oxå 😉

    fin tavla med

  2. Mycket intressant att läsa magda! Men vad var det som gjorde dig ”avtänd” på tryckandet? Jag blir nyfiken. Var det bara det för att det inte alls blev som du hade tänkt dig?

    1. Det blev smutsigt. Jag fick färgen inte bara där jag skulle men även där det skulle vara vitt. En sån barnslig sak 🙂

Kommentera

