Analysera si

Senaste nummer av Grundskoletidningen är tillägnat estetiska ämnen. Intressant, tänker jag först. Kanske det finns något vettig. Det gör ju det. Dessutom tar författarna upp mycket om bedömningen. Men låt oss fokusera på en av dem.

TRÄNA BILDANALYS – utvecklas i historia av Helena Moreau

Första tanke: en fantastisk text med detaljerad beskrivning av lektionsplaneringen. Moreau presenterar hela processen från första början, när lärarna upptäcker behovet att jobba med bildanalys till utvärdering av genomförda lektioner. Vi följer deras arbete steg efter steg. Detta kan vara en perfekt underlag för arbetet med lektionsplaneringen. Jag vill inte beskriva hela artikeln. Vill man veta mer får man gärna läsa själv. En bra läsning är det väl 🙂 Jag vill dock lista ut några saker som jag tycker är bra att ha med sig och även kommentera de lite.

  • Projektet baserades på samarbete mellan lärarna från olika skolor i Alingsås – jag ser detta som en bra idé för lärarna i de estetiska ämnena. Det är väldigt sällan att det finns några lärarna i de olika ämne (förutom idrott kanske). Att brainstorma, reflektera och kritiskt bedöma sitt arbete med andra i liknande position är väldigt givande. Vi kan lära från varandra och förbättra kvalitet i undervisningen genom att både använda sig av bättre lösningar men även undvika vissa misstag.
  • Pedagogisk planering sker i samarbete med specialpedagog – inkludering i centrum.
  • Involvera eleverna i arbetets alla delmoment – här utgår vi från Skolverkets riktlinjer (Skolverket, 2011). Dessutom får vi de mer engagerade. Demokrati.
  • Kamratrespons – en del av bedömningen. Hur den ska ske har lärarna bestämt tillsammans med eleverna, m.m.

Det finns dock en moment som jag upplever som onödig. Eleverna skriver korta texter där de jämför festande i medeltiden och nutiden. Som respons för de tre punkter: bedömning, ändring, undring. Till exempel:

”Bedömning: Bra att du har jämfört så många olika saker.
Ändring: Visst bjuder man väl även på mat nu?
Undring: Tror du att alla gycklare kunde vifta på öronen?” (Moreau, 2013, s.14)

Visst kan man undra över något och det är väl bra att man ber om förklaring. Ändring då? Först läser vi att eleven har tagits upp många saker och direkt efter utpekas att något saknas. Hur bra är det?

Grejen är att skulle jag inte jobba just nu med bildanalys och lektionsplaneringen skulle jag aldrig tänka på det. Senaste två veckor skriver vi egna planeringar. Ju mer jag jobbar, reflekterar och diskuterar (tack till min fantastiska handledare och hennes kollegor från min VFU) desto mer uppmärksam blir jag. Planeringen samt när jag läser andras arbete börjar jag med en grund tanke: hur kommer det gå när jag är i klassrummet med eleverna? Detta syns kanske inte tydligt i mina kommentarer. Jag ser dock mig själv stående i klassrummet framför alla och plötslig känns vissa saker inte bra och vissa bara fungerar. Jag kan inte undvika situationer som kommer gå fel, man lär ju sig av sina egna misstag. Skulle ni träffa min mamma skulle ni lära er att det är bara den som gör ingenting som aldrig gör fel 😉 Jag börjar dock ha en lite tydligare vision av hur jag ska/vill jobba. Artikel som jag prata om i början av inlägget reflekterar detta rätt bra och därför ville jag dela den med er.

Det finns förfarande saker som jag har svårt med. Det är bedömning och mål. Man kan komma med vilken bra idé som helst men allt rasar ner om eleverna inte förstår vad är det de ska lära sig och kunna och hur detta bedöms. Ja, jag får en idé men bara ett år att öva innan verkligheten slår 🙂

—–

Moreau, Helena (2013) Träna bildanalys – utvecklas i historia. Grundskoletidning 3/2013

Kommentera

