Analysera så

I min lektionsplanering (jag ska i fortsättningen kalla den för Utopia) har jag använd mig av historiska bilder och den semiotiska metoden. Av någon anledning passar mig just det sättet att analysera bilden mest. Men det finns fler (Eriksson, 2009). Efter jag har läst artikel ”Träna bildanalys” (Moreau, 2013) kommer tillbaka ett tanke att arbeta kan vi faktiskt på olika sätt. Eriksson (2009) föreslår att kombinera olika metoder, såsom formalanalys och stilanalys. Vi (lärarna) måste kunna dem, för att hitta den som kommer fungera bäst för vara elever. Det är bra att testa alla, för att kunna välja en och anpassa undervisningen till elevernas behov och nivå. Vi ska hjälpa dem nå ämnets mål. Utopian är ju inlämnat trots att det finns säkert saker som jag missat. Dessutom känns det som jag inte är riktigt klart med uppdraget. Tillfället gör tjuven så när jag fatt frågan att genomföra en bildlektion i åk4 tackar jag ja direkt.

Eleverna i den klassen har inte jobbat med bildanalys mycket innan. Det blir extra spännande. Å andra sidan finns det risk att man kan avskräcka dem. I Utopia planeringen utgår jag ifrån ett tanke att eleverna har redan fått en antal lektioner som är kopplade på olika sätt till ämnets centrala innehåll (Skolverket, 2011). Här krävs det enklare övning och metod samt något roligt att jobba med, som till exempel:

Mål: analysera reklambild på en korrekt sätt, vissa förståelse och använda sig på korrekt sätt av olika bildbegrepp

Material: en reklambild, en utvald video, papper, blyertspennor, datorer (en för varje grupp)

Genomförande an en 1 timme lång lektion:
ca 10 min Läraren presenterar en plakat. Tillsammans med eleverna analyserar den och samlar frågeställningar, använder olika begrepp. T.ex:

  • vad ser du?
  • vad händer/har hänt?
  • Vad finns i bakgrunden/förgrunden?
  • Vilken teknik? osv.

thumb

ca 15 min: Eleverna får se videon ”Dumb ways to die”. I mindre grupper ska de nu analysera filmen med hjälp av samlade frågor. De får lägga till fler nya.

ca 15 min: samling där vi diskuterar de viktigaste frågorna (vilka av dem bestämmer vi tillsammans med eleverna) samt frågor som eleverna har lagt till. Lyckades de gissa filmens budskap?

ca 20 min: eleverna ritar egna förslåg på faror som kan uppstå under semester.

Jag väljer videon som kan vara lite kontroversiell (är förbjuden i Rysslan enligt Wikipedia). Den finns dock på youtube och sprider sig snabbt. Jag vet att många elever har redan sätt den. Därför tycker jag att jobba just med den är en bra idé. Dessutom är den en informationskampanj som är inriktat mot bl.a. tonåringar.

Eleverna inkluderas i processen genom att låta de välja vilka frågor ska de ställa. Det blir mer naturligt på det sättet än om jag bestämmer själv. Metoden blir mer deras än frökens (Moreau, 2013). Det finns plats för grupparbete men även för egen skapande. Alla kan komma med egna förslåg.

Utvärdering och utveckling (mina reflektioner): Jag ville att eleverna får lust att jobba med analys. Jag presenterar lektion som en detektiv arbete. Detta fångar deras intresse. Videon känner de väl och tycker att det är kul att jobba med. Det är bra att vara tydligt med att det som händer i filmen är ingen bra idé att testa själv. Vi måste tänka även på elevernas personliga behöv. Just i den klassen finns en elev som får mardrömmar lätt. Tillsammans med klassens lärare bestämmer vi att förändra sista delen av lektionen och låta de jobba med så omöjliga och roliga situationer som möjligt. I lektionen jobbar vi även med engelska och svenska. De kan jobba med digitala medier och kanske skapa egna filmer.

En gång till har jag upplevt att kommunikation och samarbete är viktiga delar av arbete i skolan. Jag har pratat med läraren innan och även efter lektionen. Genom detta får jag bekräftelse att hon godkänner planeringen och stöder det. Dessutom får jag feedback om vad fungerar bra och vad borde förbättras eller tänka på. Hon känner sina elever bra. Om jag har inte pratat med henne innan skulle jag säkert missa vissa problem i klassrummet och kanske få några känna sig exkluderade (Säljö, 2010).

Det känns bra att se eleverna jobba entusiastiskt. Det var gör mig mest glad är dock att jag har lyckas fånga en pojke. Han vägrar delta i lektionens sista del för att han tror att det inte blir fint. Jag förklarar att det är inte meningen att vi ska göra finaste teckningar, vi ska förmedla något med våra bilder. Och det gör han till slut 🙂

—–

Eriksson, Ivonne (2009) Bildens tysta budskap – interaktion mellan bild och text. Stockholm: Norstedts

Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (Red.) (2010) Lärande,skola, bildning. Grundbok för lärare. Stockholm: Natur och Kultur

Skolverket (2011) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket

Moreau, Helena (2013) Träna bildanalys – utvecklas i historia. Grundskoletidning 3/2013

Annonser

2 reaktioner på ”Analysera så

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s