Jakten efter lärarens digitala verktyg

Ska man spara elevernas verk eller låta dem ta saker med sig? Kan man göra både och?Hög med elevernas teckningar växer snabbt. Det är dags att göra någonting åt det.  Jag vill ha en digital verktyg för att samla informationer om elever, deras verk, samt dokumentera utvecklingen. En digital portfolio. Även söker efter en bra planering app.Verktygen måste vara enkel men omfattande. Jag är rätt bra på att hantera datorer men är realistisk att efter hela dag men barnen (både i skolan och på fritids) kan jag inte ha energi kvar att tänka intensivt. Jag testar både online verktyg (Planboard) gratis appar (Three Ring)  m.m. Till slut köper jag två sammanlagt 53 SEK.
iTeacherbook en app för lektionsplanering, elevernas närvara och betyg katalog, även som kontakt book då jag kan samla infromationer om elever sant deras förmyndare. Appen kan även kopplas till iCal för att kunna se privata evenemang. Den liknar iCal jätte mycket och därigenom är enkel att lära sig.
Med Easy Portfolio samlar du elevernas arbete i olika form (text, bild, video m.m.) på ett och samma plats. Appen är inte perfekt än men utvecklas. Jag saknar möjlighet att kommentera upplagda bilder direkt, inte som separat dokument, ladda upp flera bilder samtidigt, samt att kunna koppla enskilda elevers portfolio till en eller några grupper. Företaget som äger appen tar alla förslag. Det är bara att vänta 🙂
Att använda sig av digitala verktyg kräver mycket tid i början. Åt andra sidan blir den mycket bättre med tiden då jag kan spara informationer under många år på en och samma plats, bekväm följa elevernas utveckling. Vad tycker ni och vilka appar eller sidor hjälper er?
Kommentera

