The dot

”Våra lektioner är alltid tråkiga med henne”, säger L. som jag träffar oftast på fritids. Med henne menar hon klassens lärare. ”Du vill säga att hennes lektioner är inte utmanande för dig”, säger jag och tittar på flickans osäkert blick. ” Nja, de är tråkiga”, upprepar hon efter en stund. ”Om du säger att lektioner är tråkiga det ända du får är att läraren bli ledsen om hon hör dig. Säger du att de inte utmanar dig, ger du en viktigt information. Du vill delta i lektioner som utmanar dig, kräver mer från dig. Stämmer det?” frågar jag. ”Ja, det stämmer”, säger flickan. Efter min första lektion i hennes klass frågar jag om lektionen varit utmanande för henne. Det tycker hon.

Jag gillar titta på elever som testar, experimenterar, utvecklar och har roligt med sina bilder. L. är en av eleverna som är bra på att rita, även jobba med lera. Sen finns det alltid några som ”inte kan rita”. De har en viktig roll i planeringen. Jag försöker hitta uppgifter som kan utmana de kunniga eleverna men ändå fånga de som ”inte kan”/”inte vill”.  Vi jobbar med material de känner och kan, testar nya. Inspireras av konstnärer såsom Klee, Gris eller Kandinsky. Deras tavlor är unika och bearbetade men ändå enkla och möjliga. Det viktigaste för mig nu är att jag har ett tydligt syfte med lektioner. Om eleverna jobbar med former och linjer, det är det jag kommenterar. Om vi jobbar med färgblandning, får eleverna respons om färger jag ser på deras papper. Jag vill inte se ”fina” tavlor. Jag vill se att de vågar, testar, försöker. Om tavlan blir fin eller om de blir riktigt nöjda med resultaten, bra för dem 🙂

Jag vill bli bildlärare som kan detta:

Kommentera

