Art is not dead

Jag har en dilemma. Jag vill och kan använda mig av digitala verktyg i klassrummet. Det känns dock ibland att de inte riktig passar i bildundervisningen. Kan eleverna uppleva ett verk på lika bra sätt när de ser det på skärmen? Kan möjlighet att se konstnärens alla verk bättre än att se ett i verkligheten?

Varje gång vi diskuterar en tavla dyker upp frågor om dess storlek, material, färger och historia bakom. Just den sista delen gillar jag mest. Vi försöker gissa vem personer är, vilket liv de haft, vad de tänker på när de sitter i många timmar framför målaren. Vi undersöker, läser, googlar och pratar om det vi hittat.

Och sen hittar jag det här:

Jag älskar Amsterdam och dess museum. Detta visar ännu tidigare en stor avgrund mellan museum i Sverige och i andra länder. Samtidigt som jag får en idé för hur vi kan hjälpa eleverna uppleva konst på en helt ny nivå 🙂

——

Rembrandt van Rijn, Officers and Men of the Amsterdam Kloveniers Militia, the Company of Captain Frans Banning Cocq, signed and dated ‘Rembrandt f 1642’, canvas, 363 x 438 cm, Amsterdam, Rijksmuseum

Kommentera

