”Fint” är ett fult ord

Mitt klassrum ska bli en arena för elever att diskutera, samtal, analysera, utforska, testa, ifrågasätta, våga. Tillsammans med sina kompisar. Tillsammans med klasskamrater. Tillsammans med mig. När elev inte vill göra något, att hon/han kan förklara varför och att vi sedan tillsammans hittar ett alternativ för aktiviteten som fångar. Jag vill att mina elever förstår skillnad mellan ”det är tråkigt” och ”det utmanar inte mig”. Jag vill att ord som ”fint”, ”duktig” betyder något. Att de är mer än tomma ljud som vi kaster när vi inte kan kommentera på riktigt. Jag hört hur duktigt jag är på att göra ingenting speciellt så många gånger. Det hjälper inte mig att utveckla. Det skapar en väg mellan mig och möjligheter. ”Duktig” är ett verb för ”STOP”. ”Fint” betyder ingenting. Jag vill att mina elever kan ge och ta KONSTRUKTIV KRITIK. Att de inte är rädda att göra fel, misslyckas och börja om.

Jag vill att eleverna som kan och gillar bild, utvecklas. Jag vill att varje bildlektion är mindre jobbig för de som är på väg att kunna och gilla bild. De ska jobba självständig men ändå behöva mig (även om bara för att hitta material de behöver). Jag vill svåra på million frågor, bli trött på vattenfärger och ha händerna blödiga av paper cuts. Jag vill planera lektioner och slänga planeringen i papperskorgen för att eleverna påverkar och styr processen åt annat, bättre håll.

Jag vill mycket men jag kan mycket. Vad jag kan spelar dock ingen roll om mina elever jobbar under resten av veckan med lärare som hänger deras ”fina” teckningar i klassrummet. Utan att reflektera kring det eleverna skapar. Snabbt. Inför föräldramötet. Så att det blir ”fint” och färgglatt.

Detta inlägg dedicerar jag till en student från 4-6 inriktning som är jätteduktig. Någon borde tvätta din mun, framtidens lärare.

—–

Bilden kommer härifrån.

En reaktion på ””Fint” är ett fult ord

Kommentera

