Selfies

klee

Paul Klee: Hey guys, vilken filter måste jag använda för att bli av med röda ögon på bilden? # Selfiefail #jagharinteroktnågotjaglovar

Denna fantastiska bild och kommentar kommer från Zmemlani, där ni hittar fler exempel av olika konstnärer i dagens socialamedier.  Selfie är ”pictures taken of oneself while holding the camera at arms length. also known as being camera raped, where one person takes many pictures of themself on anothers camera” (Urbandictionary).

Jag älskar ideen. För att kunna genomföra den lika bra krävs det bara grundlägande kunskaper i bildredigeringen (någon app räcker gott och väl) däremot kan vi fånga elevernas uppmärksamhet mot konst.

Jag ser uppgiften som en längre projekt som pågår pararellt med en annan. Eleverna behöver ca. 15 minuter för att hitta en tovla och göra den till instagrambild som sedan publiceras på klassens blogg eller instagram kontot (om den finns). På sånt sätt kan de dokumentera klassens aktiviteter, event eller arbete i ett tema i andra ämne. Det finns inga gränser hur uppgiften kan utvecklas. Däremot skulle jag hålla mig till två krav: de får bara använda konstverk och undvika ”dåligt” språk.

En reaktion på ”Selfies

Kommentera

