Aldrig tråkigt med bild

Om exakt 3 månader är jag klar med utbildningen. Jag har redan börjat med arbetsjakt men det som håller mig mest upptagen är examensarbete.

Jag upplever dock att i hela kalabaliken med läsande, skrivande, forskande, diskuterande behövs det lite omväxling.

1. Dagens första lek kommer från La boite verte (kolla först innan ni visar till era elever, vissa bilder är mer vuxeninriktade). Tanken är att välja en tavla och visa storyn bakom den. Vi kan göra en större arbete med detta genom att koppla bildanalys och parafras, men kanske inte idag 🙂

avant-apres-peinture-explique-01”The son of man” av René Magritte (den i mitten)

avant-apres-peinture-explique-02”The Scream” av Edvard Munch (sista)

2. ”Do it yourself” doodler hittade jag här. Vi kan börjar med en oavslutat tekning, t.ex.

8442_7735 copy

och sedan skapar vi resten:

8442_7735 copy2

8442_7735

Å andra sidan kan man börja med en bild som behöver sammanhang.

För några veckor sedan testade jag detta med elever i åk 1 och fick:

Detta bildspel kräver JavaScript.

Vet man inte hur ska man börja, kan man ladda när Kathys templets. Här hittar vi olika djur och mindre delar av teckningen färdiga men för detaljer och färgen (om önskat) ansvarar barnet. Några exempel från Kathys sidan:

ATCs detail

Det går inte att misslyckas med. Däremot kan vi se hur är det med elevernas fantasi 🙂 Jag ÄLSKAR variationen. Barnen skapar mer stilla bilder men även dynamik och känslor finns. Nästa gång blir det säkert ännu bättre, då fler kommer vaga att testa sina gränser 🙂

Kommentera

