Agnes, Melvin och Lisa

Under 4 veckor jobbar vi med tema ”Bondgård” och lär oss om olika djur som bor på en, såsom får och hästar. Lärande skär på många olika sätt. Vi tittar på filmer om djuren från ”Hönsrumpa och kofötter”-serien. Sedan tillsammans, på tavlan samlar vi all informationer som behövs till temahäften. I häften finns det frågor som barnen svarar på, t.ex. Vad heter hönans barn? Vad äter en häst? Under PA-passet bygger vi en egen bondgård med hjälp av naturmaterial, tomma förpackning och glasspinnar, m.m. Hela teman avslutas med ett besök på en riktig bondgård.

I de två delarna som jag ansvarar mest för, bygget av bondgården och samarbete vid tavlan, har jag två olika prioriteringar. När barnen bygger jobbar de med olika verktyg (limpistoler, knivar), tränar motorik, samarbete och kommunikation. De behöver även analysera och brainstorma kring olika idéer och lösningar eftersom arbete pågår kring ett gemensamt projekt.

Vid tavlan lägger jag mer fokus på barnets självständighet i arbetet. Jag börjar med att rita djuret. Sedan går vi tillsammans genom information från filmen vi sett och som vi behöver för att kunna svara på frågorna i arbetshäftet. Sedan jobbar barnen själva. Det har varit ett utmaning för mig att hitta en tidligt illustration för verb. Enligt barnen att jag lyckats 😉

Detta bildspel kräver JavaScript.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s