Former och linjer med Miro

Jag är mer och mer säkert att man kan koppla nästan varje lektion till en eller några konstnärer. Denna gång blir det Joan Miro, en spansk surrealistisk konstnär, grafiker och skulptör.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Idéen att använda sig av Miros verk kommer från Deep Space Sparkle. I min version jobbar vi så:

Del 1 Intro: Samla alla elever runt ett stort art papper. Vi behöver två tuschpennor i olika färger, t.ex. en röd och en grön (det fungerar lika bra med svart tuschpennor men olika tjocklek). Jag börjar med att rita en linje. Sedan ska en efter en rita egna. Tänka på att föröka ha stor variation av linjer. I nästa steg prata med dina elever hur en linje eller linjer kan bli en form. Ta en runda där de ritar (med den andra pennan) olika former. Jag märker att barnen ritar oftast geometriska figurer. Ge några exemplar från naturen.

Del 2 Uppgift: Elever ska nu rita var sitt monster men hjälp av olika linjer och former. Vill de rita personer, robotar eller insekter (tema-veckor) låt de göra det men påminna att det är linjer och former som ligger i fokus. Använd blyerts pennor och tuschpennor.

Bra att ha med sig: har du extra tid, låt barnen ”kopiera” teckningar på ett store ark papper. Detta är en bra övning och omöjligt att misslyckas eftersom barnen kopierar något de själva har skapat. Det är även bra att lägga olika former på bordet. Om eleverna upplever inspiration brist eller har svårt med att rita former, kan de först bygga monstret med hjälp av färdiga material.

Fortsättning: rita människor, färger.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Annonser

En reaktion på ”Former och linjer med Miro

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s